Helsingør Håndbold

Historie

Helsingør Håndbold blev stiftet i 2014, som en sammenlægning af HIF Ungdomshåndbold og Helsingør Håndboldforening (HHF). HHF var i forvejen en sammenlægning af to traditionsrige klubber Helsingør IF (HIF) og Helsingør FC (HFC)

Forinden sammenlægningen havde især HIF været et flagskib i dansk håndbold. I perioden 1951-1989 vandt Herrerne DM guld hele 5 gange, mens kvinderne vandt 3 gange. I samme periode blev det til 4 pokaltitler for herrer og en enkelt for kvinder.

Europæisk havde HIF også stolte traditioner, hvor både herrer og kvinder nåede langt i Europa cuppen for mesterhold (Datidens Champions League). Bedste resultat stod kvinderne for, da de i 1964 nåede hele vejen til finalen, hvor man dog måtte se sig slået af Rumænske Rapid Bukarest. Herrerne har to gange nået semifinalen i 1959 og 1982. Begge gange måtte man se sig slået af den senere mester. I 1959 var det svenske Redbergslids IK og i 1982 var det Ungarske Honved Budapest.

HFC nåede aldrig samme højder som HIF, alligevel formåede de dog for en periode at tilspille sig en plads i landets bedste række på herresiden. Således at byen Helsingør husede to hold i landets bedste række på samme tid.

Nutid
Nutidens Helsingør Håndbold besidder hold for en hver. Klubben har de seneste år haft stor succes med småbørnshåndbold for børn helt ned til 1 år. Derudover har man ungdomshold i alle årgange, helt op til senior. Her ligger damerne i 3. division, mens herrerne ligger i kval. Rækken. Klubben har desuden også handicaphold, både Special Kidz for børn og Special Olympics for voksne.

Besøg Helsingør Håndbolds hjemmeside

Spillested: Helsingør Hallen

Helsingør Hallen blev bygget i 1967 og har lagt gulv til Helsingør IF’s glansperiode i Dansk Håndbold. Hallen har også både rummet klubberne Helsingør IF og Helsingør FC som i en kort periode begge huserede i landets fineste række. Det var før klubberne fusionerede og blev til Helsingør Håndbold.

Landsholdene i Helsingør
Helsingør Hallen er kommet i DHF’s søgelys og benyttes som landsholdets træningshal i samarbejde med Hotel Marienlyst. På samme måde som fodboldlandsholdet benytter Helsingør stadion og snart tager Helsingørs nye hybridbane i brug.

Helsingør Hallen er dermed rammen om absolut toppen af dansk håndbold og fodbold ligesom hallen rummer et væld af foreninger fra forskellige sportsgrene. Helsingør Håndbold benytter Helsingør Hallen til sine daglige træninger for både senior og ungdom og spiller sine hjemmekampe her. Nordsjælland Håndbold spiller en række kampe i sæsonen i denne historiske arena, der har tilskuerrekorden 3400 sat i 1982 ved en landskamp mod Jugoslavien.

Helsingør Hallen
Gl. Hellebækvej 63